La Intervia

El portal d'informació de l'Eixample

El masclisme ens travessa

L'1% en resposta a la campanya de publicitat de Clínica DH.
El masclisme ens travessa
Publicitat de Clínica DH al transbord de la parada de metro de Verdaguer a la Dreta de l'Eixample./ Foto: xarxa social Facebook
maig 05
11:00 2016

“Pedimos disculpas a quienes se hayan sentido ofendidos, no era nuestra intención”. Estimada Clínica DH de Medicina Estètica i Depilació Làser: Bravo. No n’heu pescat ni una.

Que us dirigiu a les persones violentades en masculí, n’és una evidència. L’anunci nou —configurat a tall de disculpa — que el continua, una altra. I ja té el seu sentit que així sigui. Què en podem esperar d’una clínica d’estètica i depilació que “va a lo que va” i que es regeix rere el què es regeix: uns paràmetres de bellesa marcats per les fantasies i els cànons hegemònics. Fins aquí, tot en ordre. O és que és una sorpresa trobar-nos amb una campanya de publicitat que dibuixa i fixa la silueta d’aquest 99% de dones —de veritat— o , si més no, que han d’aspirar a ser-ho? T’atreviràs a ser de l’1% restant?

Així, que no ens enganyin. El missatge de disculpes i la retirada de l’anunci és fruit d’un anhel i instint de supervivència. El residu, envasat al buit i amb presses, que ha quedat de la gestió d’una situació de crisi corporativa.

A mi, el que em posa veritablement caxonda (i disculpeu la grolleria) són totes les evidències que, arran d’aquestes circumstàncies, abandonen els terrenys implícits i es despleguen per terra ferma, allà on les podem veure i palpar amb claredat. Peta amb potència un missatge en contra d’una publicitat, es fa viral i s’estén arreu de la xarxa. I el masclisme surt amb les seves millors gales: “Perdón a los ofendidos. No era nuestra intención”. Pataplaf. I, per si no en tenies prou, té un anunci nou.

Rere aquesta “no intenció” s’hi desplega, més aviat, ignorància i interessos econòmics. O és que la indústria de la cosmètica i l’estètica no factura milers i milers anuals? I ens travessa. La violència que genera la publicitat no s’esvaeix d’un anunci a un altre, ans al contrari. Es continua i ens continua. I la trobem als carrers, a les xarxes, als mitjans… i repica amb tot allò que té a veure amb la nostra identitat, que no és poca cosa.

Ahir, però, l’1% es va alçar i va evidenciar que estem cansades de callar. I és que el masclisme ens travessa.