La Intervia

El portal d'informació de l'Eixample

Un raig de solidaritat envaeix la Sagrada Família contra el desallotjament del CSOA La Indústria

Prop de 300 persones es van manifestar dimarts 5 de maig en solidaritat amb el desallotjament del centre social okupat autogestionari, desallotjat dimarts al matí al carrer de la Indústria, 181
maig 07
09:00 2015

Al final del passat mes de març, l’assemblea del CSOA La Indústria, va rebre una notificació en què s’especificava que es procediria a l’execució del desallotjament durant la primera quinzena del mes de maig. Davant d’aquesta resolució, van decidir respondre organitzant quinze dies plens d’activitats que han quedat suspeses a causa del desallotjament de l’espai que va tenir lloc durant la matinada de dimarts. A les 20 h del vespre van convocar una manifestació en resposta a aquest fet que va concentrar prop de 300 persones.

Cap a tres quarts de vuit, la cruïlla entre l’avinguda de Gaudí i el carrer de la Indústria, on estava convocada la manifestació, començava a omplir-se de gent vinguda de tot arreu per mostrar la seva solidaritat amb el centre social okupat fa quasi un any al barri.

A tres quarts de nou arrencava la manifestació amb la lectura d’un manifest en defensa del projecte polític de l’espai: “Nosaltres vam okupar un espai per omplir-lo de vida, sempre des d’una lògica autogestionària, assembleària, anticapitalista, antipatriarcal i emancipatòria” i assenyalant els responsables del desallotjament, SIR Apartments / SR Constructors, empresa de la família Sentís Valls que es dedica a la construcció i la gestió hotelera d’apartaments turístics i que té un patrimoni de 30 milions d’euros.

Un recorregut clau per la història de les lluites veïnals del barri

Seguits per una forta presencia policial, la marxa va baixar per l’avinguda de Gaudí en direcció a l’Ateneu Popular de l’Eixample, desallotjat el mes de setembre del 2014, després de 9 anys d’activitat social i veïnal.

A continuació, després de passar per la Sagrada Família corejant càntics contra la indústria del turisme massiu com “Vosaltres, turistes, sou els terroristes” o “L’Ajuntament especula i desallotja i les immobiliàries destrossen els barris”, la manifestació va passar pel carrer de Provença on es troba l’antic Cinema Niza, recordant la lluita de la plataforma veïnal Recuperem el Niza, que va néixer a la primavera del 2014 amb l’objectiu de recuperar l’antic cinema Niza que estava tapiat des de feia anys i sobre el qual hi ha un projecte de remodelació urbanística que pretén construir un nou Mercadona i pisos d’allotjament turístic.

Més tard, la manifestació es va aturar davant la biblioteca pública de la Sagrada Família per penjar-hi una pancarta en què es llegia “Defensem allò que estimem. No ens aturareu. CSOA en lluita”, per denunciar la manca d’espais no institucionalitzats que té el barri perquè les entitats socials puguin reunir-s’hi.

La convocatòria va acabar a la porta del centre social desallotjat, al carrer de la Indústria, 181. Entre crits i càntics es va tornar a llegir el manifest i uns quants manifestants encaputxats van fer una pintada a la porta recentment tapiada amb el lema “Les idees no es desallotgen”.

Solidaritat amb altres centres socials en perill

L’anomenat efecte Can Vies, que va tenir lloc al maig de 2014 davant l’intent d’enderrocament i desallotjament del CSA Can Vies del barri de Sants, es va materialitzar al barri de la Sagrada Família en tres projectes: el CSOA La Indústria, La Clandestina, Espacio de la Libre Ignorancia, okupat al maig del 2014, i la Kan Tonada, bloc d’habitatge okupat situat a la cruïlla dels carrers de la Indústria, de Castillejos i l’avinguda de Gaudí, inaugurat a finals de febrer d’aquest any.

Durant tot el recorregut de dimarts es van fer pintades en solidaritat amb altres centres socials okupats en perill que tenen processos judicials oberts, entre els quals destaquen l’ELI La Clandestina i el Banc Expropiat de Gràcia, que actualment es troben amb el procés de desallotjament aturat, el CSOA La Gordíssima, de Sant Andreu, o el CSOA La Llamborda, del Guinardó.