La Intervia

El portal d'informació de l'Eixample

Per Nadal, a cada casa molts regals

Podem fer un consum responsable, en consonància amb els nostres valors, un consum que generi riquesa sense deixar de ser respectuós amb el medi ambient, amb les persones i el territori.
desembre 27
09:00 2013

Les dates del consum ja són aquí. Aquest és el principal protagonista d’aquests dies en què, teòricament, se celebren altres coses. La falta de sentit en el consum, que està present durant tot l’any, s’exacerba aquests dies.

Des del punt de vista empresarial capitalista, la producció de béns i serveis persegueix la maximització de beneficis. I per tant, es generen necessitats on no n’hi ha, es tracen intel·ligents estratègies de comunicació per fer creure que la nostra plenitud personal vindrà a través de la satisfacció momentània de comprar alguna cosa que no necessitem

En canvi, des del punt de vista de l’economia social i solidària la producció de béns i serveis ha d’anar enfocada a la satisfacció de necessitats humanes i no pas per l’ànim desmesurat del lucre.

Manfred Max-Neef, guanyador el 1983 del premi Right Livelihood Award, considerat com el Premi Nobel alternatiu d’economia, en el seu fantàstic llibre Desenvolupament a escala humana explicava la diferència entre necessitats i satisfactors.

Max-Neef quantificava les necessitats humanes bàsiques en nou: subsistència, protecció, afecte, entesa, participació, oci, creació, identitat i llibertat. L’economista xilè defensava, també, que aquestes necessitats eren comunes en totes les cultures i totes les èpoques. La diferència sorgia en com es traçaven els mecanismes per satisfer-les. El que ell anomena els satisfactors de necessitats.

Actualment els satisfactors han deixat de ser l’eina necessària per cobrir necessitats humanes i han passat a ser els objectius finals. Aquesta desnaturalització del camí per satisfer necessitats humanes ha conformat les anomenades societats de consum.

En una altra manera d’entendre el consum apareix el concepte de consum crític o consum responsable, que funciona en la línia de la producció de béns i serveis per a la satisfacció de necessitats humanes bàsiques. Com a ciutadanes hi pintem ben poc. Hi pintem una mica més com a consumidores i, per tant, les nostres decisions de consum poden ser importants per determinar l’entorn on vivim. És important posar-hi consciència i entendre què estem fomentant amb les nostres compres. Potser ens sap greu que tanqui una llibreria del barri “de tota la vida”, però poc estem ajudant a mantenir-la si quan hem de comprar un llibre el comprem en una gran superfície. Potser ens sap greu si una botiga de queviures “de tota la vida” del barri ha de tancar, però poc hi ajudem si la nostra compra l’anem a fer a una cadena de supermercats.

Podem fer un consum responsable, en consonància amb els nostres valors, un consum que generi riquesa sense deixar de ser respectuós amb el medi ambient, amb les persones i el territori. I que aquesta riquesa es quedi en el territori i es reparteixi de la manera més equitativa possible.

Podem fer un consum que fomenti la democràcia econòmica, la producció artesanal, l’ús de materials sostenibles, que generi llocs de treball dignes i de qualitat, que fomenti la inclusió sociolaboral, la sostenibilitat de l’entorn o l’ús ètic dels diners.

Un bon exemple d’on podem trobar això és en el mapa de consum responsable Pam a pam, que ens explica on podem trobar punts de venda de consum responsable prop de casa nostra. Podeu trobar-ho visitant el web www.pamapam.org

Xavi Teis, responsable de comunicació de Coop57